Świadectwa energetyczne – drugie podejście, czy skuteczne?
Dzień publikacji: 2023/05/16
Autor: Jakub Kozubek
Dotyczy specjalizacji: Obsługa przedsiębiorcy
Czym jest świadectwo energetyczne?
W wyniku wdrożenia unijnej dyrektywy, z końcem ubiegłego miesiąca weszła w życie nowelizacja Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z 2014 r., doprecyzowująca zasady sporządzania i kontroli tzw. świadectw energetycznych, jak również prowadzenia centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. W niniejszym artykule poruszone zostaną zmiany wynikające z wejścia w życie opisywanej nowelizacji ustawy. Świadectwo energetyczne, a ściślej mówiąc świadectwo charakterystyki energetycznej, to dokument zawierający zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku lub jego części (np. lokalu w budynku w wypadku najmu), które określają ich całkowite zapotrzebowanie na energię niezbędną do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem.
Kogo dotyczy?
Do tej pory, obowiązek sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej ciążył na właścicielach i zarządcach budynków oraz osobach, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, i to w wypadku sprzedaży lub najmu nieruchomości. Problem w tym, że istniała możliwość zrzeczenia się takiego dokumentu przez nabywcę lub najemcę, co skutkowało tym, że przepis ten był w zasadzie martwy. Główna zmiana dotyczy tego, że nabywca ani najemca nie będą mogli się zrzec prawa do otrzymania świadectwa energetycznego budynku (jego części lub lokalu). Skutkiem tego jest konieczność przekazania przez właściciela lub zarządcę nieruchomości lub osobę, której przysługuje spółdzielcze prawo lokalu, świadectwa energetycznego nowemu właścicielowi/najemcy przy sporządzaniu umowy (aktu notarialnego). Notariusz natomiast jest zobligowany do odnotowania w akcie notarialnym faktu przekazania takiego dokumentu. Kolejną grupą obowiązaną do sporządzenia świadectwa energetycznego są właściciele nowych budynków. Obecnie do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub do wniosku o pozwolenie na użytkowanie należy dołączyć w/w świadectwo. Obowiązek sporządzenia świadectwa energetycznego, a ponadto umieszczenia go w widocznym miejscu mają właściciele oraz zarządcy budynków o pow. użytkowej ponad 500 m2, w których świadczone są usługi dla ludności, czyli np.: sklepy wielkopowierzchniowe. Świadectwo energetyczne może mieć postać papierową jak i elektroniczną i jest ważne przez 10 lat, chyba, że w trakcie tego okresu dojdzie do robót budowlanych zmieniających charakterystykę energetyczną budynku.
Świadectwo dla budynku czy lokalu?
Determinantą obowiązku sporządzenia świadectwa energetycznego dla budynków oddanych do użytku przed dniem 28 kwietnia 2023 r. jest fakt sprzedaży lub najmu budynku lub jego części. Tak więc, jeśli sprzedajemy lub zamierzamy wynająć budynek, to należy sporządzić takie świadectwo dla całego budynku, jeśli natomiast nasze intencje tyczą się jedynie części budynku, to należy przygotować świadectwo energetyczne dla konkretnego lokalu. W wypadku, gdy obowiązek dotyczy osoby uprawnionej do spółdzielczego prawa do lokalu, to może ona wystąpić do spółdzielni o nieodpłatne udostępnienie kopii takiego świadectwa, chyba, że nie zostało ono sporządzone.
Kogo nie dotyczy?
Obowiązek sporządzania świadectwa energetycznego nie dotyczy właścicieli i zarządców nieruchomości (oraz osób którym przysługuje spółdzielcze prawo lokalu), którzy nie zamierzają dokonywać sprzedaży lub najmu nieruchomości. Ponadto, z opisywanego obowiązku wyłączone są budynki m.in.: wolnostojące o pow. użytkowej poniżej 50 m2, letniskowe (mieszkalne, przeznaczone do użytku maksymalnie przez 4 miesiące w roku, gospodarstw rolnych o wskaźniku EP nie wyższym niż 50 kWh/(m2∙rok)), przemysłowe oraz gospodarcze niewyposażone w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego, podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, kultu religijnego i wykorzystywane do działalności religijnej.
Kto może sporządzić świadectwo energetyczne?
Świadectwo energetyczne może przygotować osoba z wyższym wykształceniem, tj. m.in.: architekt, architekt krajobrazu, inżynier pożarnictwa itd. lub osoba po studiach wyższych, których program uwzględniał zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną budynków lub osoba posiadająca uprawnienia budowlane. Takie osoby, aby móc sporządzać świadectwa energetyczne, muszą być ponadto wpisane do centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków, konkretnie do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, prowadzonego w ramach w/w rejestru.
Kary za brak świadectwa oraz cele ustawodawcy
Znowelizowana ustawa za brak świadectwa energetycznego przewiduje karę grzywny. Taka sama kara grozi za m.in.: sporządzenie i przekazanie dokumentu niezgodnego z wymogami z ustawy czy sporządzone przez niewłaściwy podmiot. Samo postepowanie jest prowadzone na podstawie przepisów ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Opisywana nowelizacja ustawy stanowi element szerszej polityki UE, która w zamiarze ma obniżyć zapotrzebowanie na energię w budynkach oraz emisję CO2 związane z ich użytkowaniem. Obecne zmiany stanowią wynik dostosowania przepisów krajowych do prawa unijnego.
Masz pytanie dotyczące powyższego zagadnienia?
Zachęcam do kontaktu z naszym zespołem.
j.kozubek@kmtlegal.pl
+48690720320

Powrót do aktualności