Ulga na ekspansję – dobre rozwiązanie, ale nie dla każdego
Dzień publikacji: 2023/07/13
Autor: Jakub Kozubek
Dotyczy specjalizacji: Obsługa przedsiębiorcy
Czym jest ulga na ekspansję?
Ulga na ekspansję, nazywana również prowzrostową to stosunkowo nowe rozwiązanie, które weszło w życie 1 stycznia 2022 r. Możliwość skorzystania z w/w ulgi ma na celu pozyskiwanie nowych rynków oraz zwiększenie sprzedaży produktów przez podatników z niej korzystających.
Ulga ta bowiem pozwala odliczyć od podstawy opodatkowania 200% niektórych kosztów uzyskania przychodu. W ten sposób można maksymalnie odliczyć do 1 miliona zł, ale też nie więcej niż stanowi dochód uzyskany przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż z zysków kapitałowych.
Kto może z niej skorzystać?
Z ulgi na ekspansję mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy rozliczają się na skali podatkowej czy też są na podatku liniowym. Dla podatnika CIT oznacza to oszczędność w wysokości 190 000 zł. Ponadto, aby skorzystać z ulgi należy zwiększyć swoje przychody, choćby o złotówkę, ponieważ nie ma wskazanego w ustawie minimalnego poziomu o jaki ma wzrosnąć przychód, aby móc skorzystać z w/w ulgi.
Jakie koszty można podwójnie rozliczać?
Celem wprowadzenia ulgi na ekspansję jest zwiększenie wśród rodzimych przedsiębiorców sprzedaży oraz zachęcanie ich do wdrażania swoich produktów na nowych rynkach. W ślad za ratio legis uchwalenia opisywanej ulgi, ustawodawca zakreślił krąg wydatków, jakie firma można podwójnie rozliczyć z podatkiem dochodowym, a są to m.in. koszty poniesione na: działania promocyjne (np.: koszty strony internetowej, wynajmu powierzchni reklamowej), dostosowywanie opakowań produktów, udział w targach (w tym koszty np.: biletów lotniczych, zakwaterowanie pracowników i ich wyżywienie etc.), czy też koszty związane z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do sprzedaży produktów, w tym np.: koszty rejestracji znaków towarowych. Ogólnym kryterium zaliczenia poszczególnych kosztów jako spełniających wymagania do skorzystania z ulgi jest zwiększenie sprzedaży dotychczas oferowanych produktów w stosunku R/R lub osiągnięcie sprzedaży nowych produktów, jak również osiągnięcie przychodów na nowych rynkach.
Czy promocje można łączyć?
Tak, ulgę na ekspansję można łączyć z innymi ulgami, m.in. z: ulgą na robotyzację czy ulgą B+R.
Jak odliczyć?
Przedsiębiorca może rozliczyć ulgę na ekspansję w zeznaniu rocznym, za rok, w którym poniósł objęte ulgą koszty. W sytuacji, gdy przedsiębiorca odnotował stratę za dany rok, to może on skorzystać z ulgi w ciągu kolejnych 6 lat następujących po roku, w którym poniósł on w/w koszty.Przedsiębiorca może rozliczyć ulgę na ekspansję w zeznaniu rocznym, za rok, w którym poniósł objęte ulgą koszty. W sytuacji, gdy przedsiębiorca odnotował stratę za dany rok, to może on skorzystać z ulgi w ciągu kolejnych 6 lat następujących po roku, w którym poniósł on w/w koszty.
Podsumowanie
Słowem podsumowania, należy stwierdzić, że wprowadzenie opisywanej wyżej ulgi to krok w dobrym kierunku. Rozwiązanie to powinno zachęcić mniejsze i średnie firmy do wprowadzania nowych produktów oraz zdobywania nowych rynków. W dobie galopujących cen i obciążeń fiskalnych, każda ulga w obciążeniach przedsiębiorców to pozytywne rozwiązanie. Powyższy artykuł krótko przedstawia wspomnianą ulgę, po więcej informacji zapraszamy do kontaktu.
Masz pytanie dotyczące powyższego zagadnienia?
Zachęcam do kontaktu z naszym zespołem.
j.kozubek@kmtlegal.pl
+48690720320

Powrót do aktualności