Start-up w formie spółki z o.o. – ważne zmiany przy pozyskiwaniu kapitału z rynku
Dzień publikacji: 2023/07/24
Autor: Maciej Truszkiewicz
Dotyczy specjalizacji: Fuzje i przejęcia (M&A) / Procesy inwestycyjne
Obecnie najpopularniejszą spółką kapitałową jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wybierają ją w szczególności założyciele start-upów, którzy są zainteresowani prostą i sprawdzoną formą prowadzenia działalności gospodarczej, jednocześnie pozwalającą na ograniczenie ich osobistej odpowiedzialności. Istotnym czynnikiem przy wyborze spółki z o.o. jest także swoboda działań w zakresie pozyskiwania inwestorów niezbędnych do rozwoju start-upu.
Planowane zmiany ograniczające możliwość pozyskiwania inwestorów
Już za niecałe cztery miesiące, tj. 10 listopada 2023 r. wchodzi w życie art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, wprowadzający do Kodeksu spółek handlowych m.in. art. 1821 oraz art. 2571. Zgodnie z art. 1821 k.s.h., oferta nabycia udziałów w spółce z o.o. nie może być kierowana do nieoznaczonego adresata, jak również nabycie udziałów nie może być przedmiotem reklamy lub promocji skierowanej do nieoznaczonego adresata. Artykuł 2571 k.s.h. przewiduje analogiczne ograniczenia dla oferty objęcia udziałów.
Dodatkowo wspomniany art. 48 ustawy wprowadza do Kodeksu spółek handlowych przepisy, zgodnie z którymi naruszenie art. 1821 k.s.h. lub art. 2571 k.s.h. może być uznane za przestępstwo zagrożone karami grzywny, ograniczenia wolności oraz pozbawienia wolności do 6 miesięcy.
Konsekwencje planowanych zmian
Jak wynika z treści ww. przepisów, od dnia 10 listopada 2023 r. nie będzie możliwe oferowanie nabycia lub objęcia udziałów do nieoznaczonego adresata, jak również reklamowanie lub promowanie takiego nabycia lub objęcia. Oznacza to, że spółki z o.o. (w praktyce jej założyciele, tzw. founderzy) nie będą mogły przykładowo ogłaszać na stronie internetowej ofert zmierzających do pozyskania finansowania w zamian za swoje udziały. Dotyczy to nie tylko własnych działań spółki z.o.o., lecz także korzystania z popularnego crowdfundingu udziałowego.
Ponadto, wyłączenie możliwości reklamy lub innej formy promocji objęcia lub nabycia udziałów prowadzi m.in. do braku możliwości udziału przez spółki z o.o. w popularnych obecnie targach inwestorskich, przynajmniej w obecnej formie i w dotychczasowy sposób. Otóż, celem udziału w takich targach jest promocja własnej działalności skierowana do nieoznaczonego kręgu podmiotów, które mogą zostać inwestorem finansującym dalszy rozwój spółki (start-upu). Wobec tego, takie działanie spółki może być uznane za inną formę promocji nabycia lub objęcia udziałów.
Rozwiązania problemu – jakie działania powinna podjąć spółka z o.o. (start-up)?
Jak powyżej wspomniano, planowane ograniczenia możliwości pozyskiwania inwestorów z rynku wchodzą w życie już 10 listopada 2023 r. Jednakże, spółki z o.o. powinny już teraz rozważyć działania, jakie mogą być podjęte w celu dostosowania się do wprowadzanych zmian.
Pierwszym nasuwającym się rozwiązaniem jest przekształcenie spółki z o.o. w inną spółkę kapitałową, np. prostą spółkę akcyjną, czyli spółkę dedykowaną dla start-upów, zgodnie z założeniami ustawodawcy.
Niezależnie, można również zaproponować zmianę dotychczasowego modelu pozyskiwania inwestorów. Otóż, zamiast kierować oferty do nieoznaczonego adresata, spółka mogłaby prosić swoich adresatów o kontakt w celu zapoznania się, po którym spółka przedstawiałaby ofertę nabycia lub objęcia udziałów już oznaczonym adresatom, względnie, Ci pierwotni adresaci przedstawialiby taką ofertę spółce (tzw. reverse solicitation).
Ponadto, rozwiązaniem dla spółki, przykładowo w ramach tzw. targów inwestorskich, mogłaby być zmiana dotychczasowego modelu promocji – zamiast promować na targach nabycie lub objęcie udziałów przez inwestora, promocja mogłaby się skupiać na własnym produkcie. Po zapoznaniu się z produktem i spółką zainteresowani inwestorzy mogliby składać oferty nabycia lub objęcia udziałów.
Przedstawione rozwiązania stanowią wstępną propozycję zaadresowania powstałego problemu. Nie są one jednak pozbawione wad, ponieważ przekształcenie spółki może być kosztowne i prowadzić do stosowania przepisów, z którymi założyciele start-upów nie mieli dotychczas styczności. Natomiast zmiany modelu promocji obarczone są ryzykiem uznania, że są one wprowadzane dla obejścia przepisów prawa.
Kto oprócz start-upów powinien zwrócić uwagę na zmiany?
Analizowane zmiany są ważne nie tylko dla start-upów pozyskujących inwestorów z rynku, lecz także dla innych podmiotów działających w formie spółki z o.o. prowadzących tego typu działalność. Przede wszystkim, można wśród nich wyróżnić wszelkie platformy crowdfundingu udziałowego, czy alternatywne spółki inwestycyjne pozyskujące kapitał w drodze ogłoszeń zamieszczonych na stronach internetowych, skierowanych do nieoznaczonego kręgu adresatów.
Podsumowanie
Do wejścia w życie przepisów ograniczających możliwość pozyskania kapitału z rynku przez spółki z o.o. pozostało już niecałe cztery miesiące. Wobec tego, każdy przedsiębiorca pozyskujący kapitał z rynku i działający w formie ww. spółki powinien już teraz podjąć odpowiednie kroki, dzięki którym będzie mógł kontynuować swoją działalność zgodnie z prawem i bez narażania się na ponoszenie odpowiedzialności karnej.
Masz pytanie dotyczące powyższego zagadnienia?
Zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem.
biuro@kmtlegal.pl
+48690720320
Powrót do aktualności